institutia prefectului

Frenț: „Vă solicit, stimaţi primari, să acordaţi tot sprijinul necesar implementării acestui program naţional”

Instituţia Prefectului Bistrița-Năsăud, Inspectoratul Școlar Județean și Asociația OvidiuRo au organizat două sesiuni de informare a primarilor și a directorilor de instituţii şcolare, asupra modului de implementare a programului național reglementat prin Legea 248/2015, intitulat „Fiecare copil la grădiniţă”.

În deschiderea sesiunii de instruire, subprefectul Ovidiu Frenţ a apreciat faptul că pornind de la un proiect de succes s-a ajuns la un program naţional sustinut printr-o lege.

“Având certitudinea că educaţia începe de la vârsta preşcolară, vă solicit, stimaţi primari, să acordaţi tot sprijinul necesar implementării acestui program naţional, astfel încât să se ajungă la o integrare cât mai profundă a copiilor proveniţi din medii defavorizate în sistemul de învăţământ”, a precizat Ovidiu Frenț.

„Fiecare Copil în Grădiniţă” se adresează celor mai săraci copii – care trăiesc în locuințe improprii și aglomerate din zone izolate cu acces limitat la apă potabilă și servicii medicale de bază. Iarna, posibilitățile de angajare sunt aproape inexistente din cauza nivelului scăzut de educație a adulților combinat cu o cerere scăzută pentru muncă necalificată.

Programul a fost lansat de Asociația OvidiuRo și Ministerul Educației și Cercetării Științifice în iulie 2010. De atunci 11.000 de copii din peste 43 de comunități rurale și urbane mici au beneficiat de educație timpurie și nutriție mai bună prin FCG.

„Fiecare Copil în Grădiniţă” (FCG) previne abandonul școlar prin (1) prioritizarea educației timpurii în comunitățile locale și (2) stimularea părinților săraci să își aducă la grădiniță copiii de 3-5 ani.

Tichetele sociale condiționate de prezența copiilor la grădiniță s-au dovedit a fi un instrument extrem de eficace și de eficient pentru a motiva părinții foarte săraci și de multe ori analfabeți funcțional (care au, în medie, 4 ani de școală), să își aducă copiii la grădiniță în fiecare zi. Dacă fac acest lucru, părinții primesc la finalul lunii tichete sociale în valoare de 50 de lei pe lună.

Eficacitatea FCG a fost recunoscută prin numeroase premii. Programul a fost citat atât de publicația The Economist cât și de Banca Mondială drept bună practică. Ministrul Educației l-a numit „un model în oferirea de educație timpurie copiilor în situații ridicate de risc”. Dar până în prezent, FCG nu a beneficiat de fonduri din partea Uniunii Europene. În schimb, programul a fost finanțat de sectorul corporatist din România și de o organizație non-profit din SUA.

O echipă locală (compusă din directorul școlii, profesorii preșcolari, un asistent social și un mediator școlar) implementează FCG în cadrul parteneriatului cu Primăria și Consiliul local. Pentru a beneficia de FCG, administrația locală trebuie să dezvolte un „Grup de Acțiune Locală” care aprobă programul și adaptează implementarea.

Consiliul local trebuie să aloce anual 150 de lei pe copil aferenți achiziționării de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru toți copiii din program.

Pe lângă stimulentele sub formă de tichete sociale acordate părinților pentru prezența susținută a copiilor la grădiniță, OvR alocă și 60 de lei per copil/an pentru materiale educaționale pe care le aleg profesorii.

OvR asigură pregătire profesională și consultanță membrilor Grupurilor de Acțiune Locale și echipelor locale și organizează ateliere de lucru pentru profesori în metode moderne de predare.

(14)

Leave a Reply