legume

Producătorii autohtoni ar trebui încurajați

Legea prin care marile magazine sunt obligate să comercializeze produse provenite din plan local în proporţie de 51%, a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Legea prevede şi interdicţia comercianţilor de a percepe taxe suplimentare, cum ar fi taxa de raft. Proiectul a fost criticat de reprezentanţii retailerilor şi ai patronatelor. Legea a fost adoptată de Parlament pe 8 iunie.

„E un succes și mă bucur că printre inițiatori mă număr și eu, cu alte cuvinte chiar și Bistrița ar trebui să fie din acest punct de vedere oarecum fericită. Toți producătorii din Bistrița si cei din România, pentru că o să reușească în proporție de 51 % să își vândă produsele unde? Pe rafturile supermarketurilor și hipermarketurilor, în România, nu în altă parte. Tot ce înseamnă carne, legume, fructe, miere ar trebui să se găsească deja după ce normele metodologice ale acestei legi o să apară, în lanțurile supermarketurilor și hipermarketurilor din România.
Împreună cu legea cooperativelor care deja a trecut si ea prin Parlament și unde am adus modificări substanțiale în Comisia de Agricultură din Camera Deputaților, și care este complementară la tot ce înseamnă vânzarea produselor românești. Ar trebui deja agricultura românească nu numai să facă pasul respectiv în față, ci să fie deja protejată din punct de vedere legislativ și să le spunem producătorilor români, să îi încurajăm să își construiască și sere și solarii, cu alte cuvinte, să aibă pe toată perioada asta de un an de zile desfacere sau cel puțin să asigure desfacerea pe aceste lanțuri de magazine”, a precizat deputatul PNL Stelian Dolha- membru al Comisiei de Agricultură.

Sunt interzise şi taxele suplimentare pe care le percepeau comercianţii până acum, precum taxa de raft, fapt care, spun iniţiatorii, va putea duce la scăderea preţului unor produse.
Legea stabileşte că pe etichetele produselor de carne proaspătă trebuie trecută ţara de provenienţă, iar pe produsele procesate din carne trebuie trecut procentul de carne din România pe care produsul respectiv îl are în conţinut.
Proiectul prevedea în forma iniţială ca marii comercianţi să pună la vânzare produse româneşti în proporţie de 51%, însă această măsură a fost abandonată, în favoarea „lanţului scurt”, pentru a nu încălca normele europene.
De la aceste prevederi sunt exceptate magazinele care realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la două milioane de euro, echivalent în lei.

(12)

Leave a Reply