base

Traian Băsescu și drepturile Constituționale

Prezent la lansarea candidaților PMP BN, fostul președinte al României, președintele PMP, Traian Băsescu a precizat că, partidul PMP BN poate fi un grup politic fanion pentru politica românească.

„Mi-a plăcut tare mult cum au vorbit cei care reprezintă candidații noștrii la primării. Oameni cu sufletul deschis, oameni care se vor adresa cu ușurință comunității loc, altor oameni, și oameni care vor să se dedice comunităților lor. A fost atâta sinceritate în aceste intervenții, chiar dacă presărate cu stângăcii de discurs încât eu plec de aici cu sentimentul că la Bistrița, avem o organizație, ce poate fi grup politic fanion pentru politica românească, nu numai pentru Partidul Mișcarea Populară”, a precizat Traian Băsescu.

De asemenea, Băsescu a vorbit despre problemele comunitățiilor și soluții adăugând că programele politice trebuie ancorate în realitatea comunității.

„Pentru că obiectivul meu este să transfer din experiența pe care am acumulat-o, către acest partid, aș vrea să vă vorbesc puțin despre ce cred eu că ar trebui să cuprindă programele noastre, programele cu care ne ducem în fața comunităților.  Încep prin a vă spune ce nu trebuie să cuprindă! Programele noastre trebuie să fie ancorate în realitate! Aduceți-vă aminte că a fost un primar al Capitalei care a cucerit bucureștenii exasperați de traficul dificil, promițându-le autostrăzi suspendate care să treacă  peste blocurile de 20 de etaje din Capitală. A fost o minciună, minciuna în politică are picioare scurte, și la numai un an bucureștenii au început să întrebe unde e ste proiectul de autostradă suspendată. Tot el promitea că între Piața Alba Iulia și Piața Unirii, va face o mare Grădină Botanică și Zoologică. Vroia să aducă acolo cocotieri, bananieri, arbori de cafea, și să mai pună și papagali, giboni și alte arătănii în centrul Bucureștiului. Astfel de fantezii ne descalifică, ca și oameni politici!

Propunerea mea pentru partid, pentru dumneavoastră, pentru candidați, este să ne ancorăm programele la realitatea comunității unde este nevoie să avem străzi asfaștate, este nevoie să avem canalizare, apă curentă, iar după aceste lucruri să privim în Constituție.

Avem un capitol extrem de important în Constituție, care se referă la drepturi și libertăți garantate cetățenilor români! Sunt drepturi garantate de Constituție și românii nu prea sunt obișnuiți să și le ceară. Nu tot capitolul 2 se adresează administrațiilor locale, dar sunt 9 articole în capitolul „Drepturi și Libertăți”, care țin de Administrația Locală!

O să le enumăr și mă voi opri la câteva dintre ele: Articolul 31 „Dreptul la informare”, Articolul 32 „Dreptul la învățătură”, Articolul 33 „Dreptul la cultură”, Articolul 34 „Dreptul la ocrotirea sănătății”, Articolul 35  „Dreptul la un mediu sănătos”, Articolul 36 „Dreptul la muncă și la protecție socială”, Articolul 49 „Protecția copilului și a tinerilor”, Articolul 50 „Protecția persoanelor cu handicap” și în sfârșit Articolul 51 „Dreptul la petiționare”. În aceste articole se regăsesc obligații fundamentale ale Administrațiilor Locale și vă voi da câteva exemple. Spre exemplu „Dreptul la învățătură”-școlile au fost transferate de ani buni în administrarea Administrațiilor Locale. Nu aș vrea să pun în seama Administrațiilor Locale, lucrurile rele din Educație, dar România a ajuns anul trecut la un procent de abandon școlar de 18%. Oricine poate consulta site-ul Uniunii Europene și va vedea că România are cea mai înaltă rată de abandon școlar din Uniunea Europeană. Vreți să vă imaginiați o Românie în care 18% dintre tinerii de azi nu mai merg la școală, cum va arăta această Românie peste 20 de ani? Iar aici Administrațiile Locale nu se pot sustrage responsabilității pe care o au. De ce ? Pentru că abandonul școlar vine din familiile sărace, iar Administrațiile Locale sunt cele care plătesc ajutoarele sociale familiilor sărace. Nu Ministrul Educației știe care sunt familiile sărace, ci primăriile, consiliile locale, Direcțiile de Asistență Socială din fiecare comunitate, de la fiecare Primărie. Văd că le crește abandonul școlar, nu fac nimic. Poate  familia aceea e atât de săracă încât nu are cu ce încălța copii. Poate  familia aceea e atât de săracă încât își pune copii la muncă. Poate  familia aceea e atât de săracă încât nu poate plăti abonamentul să vină copilul la școală. Sunt lucruri care țin de Primărie și aș vrea ca toți candidații noștrii să aibă în vedere problema abandonului școlar, pentru că este responsabilitatea lor, nu a Ministerului Educației.

Vă spuneam despre articolul care vorbește despre „Dreptul la ocrotirea sănătății”… suntem în aceiași situație ca la școli. Administrațiile Locale s-au bucurat nespus când au primit spitalele, pentru că la fel ca în situția cu școlile aveau o nouă oportunitate să își servească clientela politică, adică mai influență la numirea unor directori, mai influență la numirea unor oameni în Consiliile de Administrație. Dar în spitalele din România se moare de infecții intraspitalicești. Pe prea puțini îi interesa, după ce au primit spitalele în administrare, care este dotarea spitalelor, dacă se fac controale pentru ca oamenii să nu plece mai bolnavi sau direct la morgă, după ce au venit pentru operație de apendicită. S-au internat… constați că la o intervenție banală, a făcut septicemie și a murit! Sunt responsabilități uriașe și există un raport al unei Comisii Prezidențiale care arată că din cauza infecțiilor spitalicești mor mii de oameni în România în fiecare an! Intră copilașul pentru o operație de amigdalită și pleacă cu  infecții din spital, moare de septicemie! Sunt responsabilități ale Administrațiilor Locale, pentru spitalele care au fost descentralizate. Prea puține spitale au mai rămas în subordinea Ministerului Sănătății. Iată o altă zonă pe care nu evem dreptul să o evităm!

Articolul 49 „Dreptul copilului la a fi protejat”-nu e suficient că de la Stat se dă o alocație lunară mai mică sau mai mare copilului. Aceasta nu înseamnă că, copii din comunitate sunt protejați! Este obligația Primăriilor care și înregistrează nașterile, să știe câți copii cu vârstă de creșe sunt, câți copii cu vârstă de grădiniță, și să construiască acolo unde este necesar creșe și grădinițe! Este obligația Primăriei să dea comunității ceea ce e de drept. Sigur că pentru Primării este mult mai convenabil, pentru primari și pentru clientela lor politică, să schimbe borduri, să planteze flori, pentru că se schimbră din 3 în 3 luni florile și comisioanele se încasează de la flori, nu de la un copilaș care merge la creșă. Dar avem obligația să privim la nevoile comunității noastre, și să facem ceea ce decurge pentru noi din Constituție. Este obligatoriu să privești la nevoia comunității de-a avea creșe, de-a avea grădinițe! Țineți cont că problema grădinițelor nici măcar nu este reglemantată prin lege! Orice om care vrea să facă o afacere, poate să deschidă o grădiniță, cu sau fără aviz!  Vedeți ce se întâmplă cu copii lăsați în creșe neautorizate, în grădinițe neautorizate! Ați văzut zilele trecute la televizor! Bătaie, neîngrijiți… doar pentru că un mic patron vrea să facă o afacere. Nu spun să nu lăsăm sectorul privat, e binevenit! Dar până la aștepta de la sectorul privat care face un business din treaba aceasta, eu Primărie, am obligația să dau comunității ceea ce îi trebuie, cu prioritate. Sigur că e mai important să ai o creșă, decât să tot schimbi bordurile în fiecare an, dar nu putem să rămânem opaci la astfel de nevoi ale comunităților noastre.

Dreptul la un mediu curat-câte primării nu au aprobat autorizații de construire pe spații verzi? Câte primării nu au făcut restituiri în zone protejate, cum ar fi parcurile și spațiile verzi legal desemnate de Primării? S-a schimbat regimul și au făcut restituiri, deși exista posibilitatea legală să se facă restituiri în zone echivalente. Noi nu avem dreptul să nu ținem cont de nevoile comunităților și dacă vă uitați la aceste nevoi, veți constata că sunt mult mai ușor de realizat și mult mai ieftin decât toate năzbâtiile. Spre exemplu să aduci cum face primarul de la Timișoara, tot felul de palmieri, în loc să construiască 2-3 creșe. Nu putem să avem tipul acesta de comportament doar pentru că așa ne convine nouă și grupului de interese pe care îl servim, în loc să servim comunitatea.

Dreptul la muncă! Vă spun ca un om care a lucrat în administrația centrală de 20 de ani, în funcții extrem de importante. Guvernele nu pot crea locuri de muncă permanente, ele pot crea locuri de muncă temporare, adică, modernizezi un drum național, modernizezi sau construiești un tronson de autostradă, sau reabilitezi un tronson de cale ferată… locurile acelea de muncă sunt pentru 1 an, 2-3 până se termină lucrarea. Cei care pot crea locuri de muncă sunt oamenii din Administrația Locală, oameni cu viziune pentru comunitatea lor. Pot face Parcuri Industriale cărora le crează facilități, prin ducerea utilităților până la limita Parcului Industrial, prin scutirea investitorilor de taxe pe timpul investiției, prin scutirea  investitorilor de taxe pe teren, prin scutirea investitorilor de orice alte cheltuieli care înseamnă taxe locale, prin garantarea către investitori că timp de 10-15 ani nu modifică nivelul taxelor locale. Așa s-a întâmplat în orașe din Vest în care primarii au avut viziune, și să știți că am văzut și în orașe din Estul țării, din Moldova săracă, este Roman, unde un primar cu viziune a creat astfel de facilități și au venit și investitori români și investitori străini, pentru că s-au simțit într-o zonă în care sunt doriți. Unde este sărăcie și nu sunt locuri de muncă, acolo unde când intră în biroul primarului  investitorul vrea să îi spună ce are în cap și primarul se uită la buzunarele lui „e rost de ceva comision? Dacă da bine, dacă nu, nu îl interesează”. Nu se paote așa! Responsabilitățile Administrației Locale sunt uriașe și în zona creării locurilor de muncă permanente. Mă uitam la județul Bistrița, cel mai sărac județ din Ardeal! În Consiliul European sau Comisia Europeană sau Parlamentul European pot rezolva aceste crize!”, a adăugat Băsescu.

Totodată a vorbit despre ceea ce se întâmplă în legătură cu valul de islamiști, precizând că e nevoie de procese de integrare.

„Aceste crize duc la câteva lucruri… în primul rând Guvernele încep să își asume ele soluții naționale la probleme care sunt în mod normal la nivelul Uniuni Europene, cum ar fi spre exemplu Spațiul Schengen. Vedeți țări care au ridicat garduri, vedeți foaret multe țări care în prima fază liderii lor chiar se „pupau” cu invazia islamistă . Vedeți că suspenră Spațiul Schengen, ori toate crizelele acestea și atitudinea națională pe care au început să aibă statele în probleme care țin de atribuțiunile  Uniunii Europene, ne arată că începe un proces de slăbire majoră a coeziunii statelor din interiorul Uniunii Europene. Ceea ce noi trebuie să facem este să susținem fără rezerve menținerea Uniunii Europene. Asta trebuie să facă și autoritățile noastre, asta trebuie să facă fiecare român. Vreau să înțelegeți că Uniunea Europeană este singura structură care ne-a garantat pacea pe continentul european. Avem cea mai lungă perioadă de pace din istoria Europei! Din ’45 și până acum! Existența Uniunii Europene, este garanția păcii! România trebuie să contribuie și ea cu soluții pentru a se strânge țările Uniunii Europene înapoi, măcar la nivelul la care au fost înainte de izbucnirea crizei economice din 2008-2009. Este adevărat, dincolo de crizele pe care le-am enumerat mai avem o criză! O criză socială! 23 de milioane de șomeri în Uniunea Europeană! De aceea e greu de înțeles poziția unor state care au spus „veniți dragi islamiști că noi vă punem la picioare și cultura, vă punem la picioare și locuri de muncă, în timp ce noi nu suntem în stare să dăm locuri de muncă tinerilor din Uniunea Europeană”!

Soluția noastră este o uniune tot mai integrată, o Uniune în care statele să nu mai dea soluție la probleme reglementate prin Tratate! O Uniune în care statele să nu își mai permită să încalce Tratatele, cum a fost încălcat Acordul de la Dublin, când doamna Merkel a spus „să vină islamiștii la mine în Germania”. Nu ai voie, dacă vrei o Uniune Europeană, să încalci Tratatele doar pentru că ești cel mai puternic stat din Uniunea Europeană! Și o spune unul care are o relație și acum foarte bună cu establishment-ul german, dar niciodată nu s-a pus problema încălcării propriilor noastre Tratate. Ne trebuie o Uniune în care trebuie să accelerăm procesele de integrare! Pentru a înțelege mai ușor, imaginați-vă ce ar fi fost dacă aveam o Poliție de Frontieră a Uniunii Europene. Ar fi existat posibilitatea ca prin decizie de la Comsie Europeană să fie concentrate suficiențe polițienești în Grecia și în Italia pentru ca valul migrator să nu mai poată lua pe creasta lui instituțiile naționale, și să le proiecteze în ridicol. Ar fi existat posibilitatea să redistribui personal mijloace. Gândiți-vă ce ar fi însemnat o Uniune Europeană cu propria ei armată. Însemna să facă de la început ceea ce a început să facă acum!  Adică poziționarea flotelor militare ale Statelor Uniunii Europene la limita apelor teritoriale ale Libiei și întoarcerea ambarcațiunilor cu refugiați încă de la câteva mile de coastă. Când ajung la mine, deja, nu pot să îi condam la moarte, trebuie să îi întorc atunci când sunt în siguranță  și la locul de unde au plecat. La fel cum se face și cu privire la apele teritoriale ale Turciei. Asta însemna mai mult integrare! Se pot da multe alte exemple, dar aș vrea să reținem că soluția politică pentru a avea pace pe continentul european este o Uniune Europeană tot mai integrată. Este adevărat, este costisitoare, în primul rând pentru țările mari, pentru țările dezvoltate. Marii plătitori ai unui proces accelerat de integrare ar fi Germania, Franța, Marea Britanie, Italia, Olanda, Austria, țările care au Produs Intern Brut, foarte mare pe cap de locuitor. Și România ar contribui, dar în limita resurselor ei și a PIB-ului pe care îl au. Marii plătitori, ar fi marile puteri economice, dar trebuie făcut acest lucru. Dacă vrem pace pe continent și securitate în continuare, dacă vrem ca cei mici să aibă garația păcii trebuie să construim de pe acum, la fel cum dacă vrem să avem garația evoluției noastre pozitive trebuie să avem de pe acum grijă de problema abandonului școlar. Este aceiași treabă ! Niciodată nu se va putea face peste noapte mai mult pentru că integrarea stă între statele Uniunii, dar trebuie să plecăm de la premisa că fără mai multă integrare care cândva poate ajunge până la Statele Unite ale Europei, dar fără mai multă integrare nu vom avea garanția păcii, iar procesele care se derulează acum sunt procese centrifuge în care statele au început să ia măsuri naționale în detrimentul respectării Tratatelor Uniunii Europene”, a încheiat Băsescu.

 

(31)

Leave a Reply